به گزارش پارسینه به نقل از newsweek،تصاویر تازه منتشرشده، نخستین نگاه عمومی به پهپاد Project Talon شرکت دفاعی آمریکایی نورثروپ گرومن هستند؛ پهپادی که این شرکت میگوید تنها در مدت 15 ماه توسعه یافته است.
نیروی هوایی و نیروی دریایی ایالات متحده به دنبال هواپیماهای رزمی بدون سرنشین همکاریپذیر (CCA) هستند که در دهههای آینده در کنار جنگندههای سرنشیندار پرواز کنند، اما با هزینهای بسیار کمتر از یک جنگنده ساخته شوند. طبق تحقیقات کنگره، هزینه ساخت CCAها میتواند حدود یکسوم قیمت یک جنگنده باشد.
در سال 2024، نیروی هوایی آمریکا قراردادهای اولیه را با شرکتهای اندوریل، بوئینگ، جنرال اتمیکس (GA-ASI)، لاکهید مارتین و نورثروپ گرومن برای توسعه CCAها امضا کرد. اما در همان سال، نورثروپ گرومن رقابت را به اندوریل و GA-ASI واگذار کرد تا نخستین مدلها ساخته شوند. در ماه مه سال جاری، نیروی هوایی اعلام کرد آزمایشهای زمینی نمونههای اولیه این دو شرکت آغاز شده است و در سپتامبر نیز خبر داد که امیدوار است قراردادهای مرحله دوم CCA را در ماههای آینده اعطا کند.

همان پنج شرکت دفاعی برای طراحی مفهومی CCAهای مورد استفاده در ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی نیز قرارداد دارند. نورثروپ گرومن درباره آینده CCAهای خود توضیحی نداده، اما گفته است پروژه Talon توجه داخلی و بینالمللی را به خود جلب کرده است. هر دو شاخه نیروهای مسلح آمریکا در حال توسعه جنگندههای نسل ششم هستند که انتظار میرود ارتباط نزدیکی با CCAها داشته باشند. همچنین این پهپادها احتمالاً در کنار هواپیماهای فعلی مانند جنگندههای رادارگریز F-35 نیز به کار گرفته شوند.
ارتشهای سراسر جهان، از جمله کشورهای عضو ناتو، در حال بررسی بهترین راه برای ادغام پهپادهای زمینی، دریایی و هوایی در نیروهای خود همراه با هوش مصنوعی هستند. همچنین تلاش میکنند مطمئن شوند تجهیزاتی که باید بهصورت انبوه تولید شوند، با هزینههای سرسامآور همراه نباشند.

مجله Aviation Week در اواخر اکتبر از وجود CCA جدید نورثروپ گرومن خبر داد و این شرکت اوایل ماه جاری طراحی آن را معرفی کرد.
شرکت اعلام کرده است که طراحی CCA آنها قابلیت سفارشیسازی دارد و میتواند برای مأموریتهای گوناگون به کار رود. جونز افزود نسخه جدید و بهبود یافته Project Talon حدود نیم تن سبکتر شده و تعداد قطعات آن نسبت به نسخه نخست نصف شده است. او گفت: «برای رسیدن به مقرونبهصرفه بودن و عملکرد بالا با سرعت مورد نیاز، باید از ابتدا تا انتها رویکردی حسابشده داشت.»
فردریک مرتنس، تحلیلگر راهبردی اندیشکده هلندی TNO، گفت CCAها در آینده میتوانند اشکال مختلفی داشته باشند؛ از سامانههایی برای حمل مهمات گرفته تا پهپادهایی مجهز به هوش مصنوعی که بار مسئولیت را از دوش خلبان برمیدارند. او افزود: «از نظر تاکتیکی و عملیاتی، این موضوع نویدبخش است. هواپیماهای سرنشیندار گران و پیچیده میتوانند از خطر دور بمانند، در حالی که سامانههای ارزانتر و قابل جایگزینی در خط مقدم قرار میگیرند.» مرتنس تأکید کرد: «ایالات متحده به نظر میرسد پیشتاز است، اما تنها آمریکا نیست؛ همه وارد این بازی جدید شدهاند.»
نورثروپ گرومن امیدوار است نخستین پرواز این پهپاد در پایان سال 2026 انجام شود. جونز گفت: «سال آینده پرواز خواهیم کرد. از طراحی تا نخستین پرواز، یا از روی کاغذ تا پرواز واقعی، کمتر از 24 ماه طول خواهد کشید. باورکردنی نیست.»
.gif)
.gif)






.gif)



0 دیدگاه